wtorek, 3 września 2013

Tarta z cukinią

Uwielbiam tarty, często goszczą na moim stole i jeszcze nie raz "wrzucę" tutaj jakiś fajny przepis na to proste i pyszne danie. Bardzo lubię również cukinię, praktycznie pod każdą postacią i w różnych połączeniach ( te smaki też na pewno tutaj zagoszczą). Ale dopiero dzisiaj połączyłam kruchy spód tarty z pyszną, cukiniową masą i wyszła pychota. Dla fanów cukinii smakowy odlot. Sama jestem zdziwiona dlaczego wcześniej nie wpadłam na pomysł, że takie zestawienie doskonale się uzupełnia. Świetna propozycja na obiad czy kolację, idealna na spotkanie z przyjaciółmi, fani cukinii i fani tart, zwieramy szyki i do dzieła!



SKŁADNIKI NA KRUCHY SPÓD
  • 250 g mąki (najlepiej krupczatki, wtedy ciasto jest kruche)
  • 125 g masła
  • 1 łyżeczka soli
  • 1/3 szklanki wody
Masło posiekać nożem, dodać mąkę i sól, wyrobić palcami, dodać wodę i szybko zagnieść. Powinno mieć miękką, zwartą konsystencję. Kulę ciasta lekko spłaszczamy, przykrywamy folią i schładzamy w lodówce co najmniej 30 min.

SKŁADNIKI NA NA FARSZ Z CUKINII
  • 3-4 cukinie
  • 4 jajka ( oddzielnie żółta i białka)
  • cebula
  • ząbek czosnku
  • 150 g sera feta
  • 2-3 łyżki mąki
  • sól do smaku 
Cukinię myjemy, odcinamy "dupki" i ucieramy na tarce o grubych oczkach ( ja starłam na tarczy w malakserze). Solimy, mieszamy i odstawiamy na ok. 30 min do godziny żeby puściła wodę.


Formę na tartę smarujemy masłem, wysypujemy bułką tarą i przenosimy do niej rozwałkowane ciasto. Ciasto nakłuwamy widelcem i wstawiamy do nagrzanego na 170 stopni piekarnika na ok. 30 min, aż do wyraźnego zrumienienia ciasta. (ciasto trzeba po prostu upiec a nie tylko podpiec bo potem mocno nasiąknie wilgocią z farszu).  

Kiedy ciasto jest w piekarniku przygotowujemy farsz. Bardzo mocno odciskamy cukinię. Kroimy w kostkę cebulę i ser feta i wrzucamy do cukinii. Dodajemy wyciśnięty ząbek czosnku. Wbijamy żółtka, mąkę i mieszamy do połączenia składników. W osobnej misce ubijamy na sztywno białka i delikatnie mieszamy z masą z cukinii.  Jeśli masa jest mało zwarta ( za słabo wyciśnięta cukinia) możemy dodać jeszcze trochę mąki.
Kiedy ciasto kruche jest już rumiane ostrożnie wyjmujemy je z piekarnika, gorące posypujemy bułką tartą i wykładamy masę z cukinii. Pieczemy ok.30-45 min w temperaturze 170 stopni. Kiedy wierzch jest ścięty i wyraźnie podpieczony danie jest gotowe.
Jestem przekonana, że ten wyraźny smak cukinii połączony z kruchością ciasta na spodzie przypadnie Wam do gustu tak jak mnie, bon appetit!





Przepis na spód pochodzi z książki: Kuchnia francuska na co dzień i od święta. Autorki: Barbara Buczma i Bożena Bonik.
Farsz jest moim pomysłem.

8 komentarzy:

  1. zrobiłam! rewelacja:)

    OdpowiedzUsuń
  2. I ja! Potwierdzam, tarta pyszna!

    OdpowiedzUsuń
  3. Czyli ciasto łącznie ma być w piekarniku godzine lub ponad? 30 min samo ciasto plus kolejne min 30 min z farszem? nie spali się?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez obaw, nie spali się. Ciasto bez farszu, w zależności od piekarnika, piecze się 20-30 min i tak jak napisałam, żeby potem było kruche i smaczne a nie miękkie i ciapowate, trzeba je po prostu upiec a potem nałożyć farsz i ponownie wstawić do piekarnika na zapieczenie z farszem. Zawsze tak robię i wszystko jest w porządku.

      Usuń
  4. Piękne zdjęcia - duża porcja zdrowego jedzenia. W tym roku cukinia obrodziła więc już niedługo taką tartę również wypróbuję

    OdpowiedzUsuń
  5. PYCHA !!!! ja zrobiłam z mozzarellą bo akurat miałam w domku.Koleżanki w pracy po degustacji też wzięły przepis:-)

    OdpowiedzUsuń
  6. A to ciekawe, muszę spróbować w tej wersji.

    OdpowiedzUsuń
  7. Tarta wyszła pyszna i spamowała domownikom. Ja dodałam jeszcze trochę kiełbaski zwyczajnej podsmażonej wcześniej na patelni i trochę żółtej czubrycy

    OdpowiedzUsuń