czwartek, 12 września 2013

Sałatka prowansalska

Danie to odkryłam przeglądając kiedyś pięknie wydaną książkę "Wyśmienita kuchnia francuska". Wyglądało tak apetycznie, że nie tylko stałam się szczęśliwą posiadaczką książki ale też spróbowałam sałatki prowansalskiej i pokochałam ją. Dużo składników, w tym warzyw, które uwielbiam, tuńczyk, jajka, pyszny sos, no po prostu poezja. Syta, smakowita, doskonała na lunch czy kolację. Idealna na kolację z przyjaciółmi, do tego przypieczona bagietka i uczta gotowa. Ale nie ma co się rozwodzić, czytajcie i bierzcie się do roboty, warto. U mnie mistrzem w przygotowaniu tego dania jest mój osobisty A. Dla potrzeb tego bloga, no i moich mam nadzieję, sałatkę zrobił, zdjęcia wykonał, w jedzeniu brał czynny udział, taki chwat.



SKŁADNIKI (dla ok.6 osób)
  •  250g fasoli szparagowej (ugotowanej na chrupiąco, wystudzonej)
  • 500 g małych ziemniaczków, obranych ze skórki ( większe kroimy na mniejsze kawałki)
  •  mała sałata (ja użyłam pół  lodowej)
  • 4 dojrzałe pomidory
  • 4 małe ogórki świeże ( młode obieram ze skórki, szklarniowe -2 - tylko dokładnie myję, kroję na większe kawałki)
  • 2 papryki, mogą być różnokolorowe (pokrojone na szersze paski)
  • 4 jajka ugotowane na twardo
  • garść oliwek ( czarnych lub mieszane z zielonymi)
  • mała puszka tuńczyka, odsączonego z zalewy
  • 55 g filetów anchois w oliwie, odsączonych (ja nie użyłam bo nie miałam, trudno)
SKŁADNIKI NA SOS
  • 1 czubata łyżka musztardy dijon
  • 55 g filetów anchois, odsączonych (jak nie ma, to trudno)
  • 1 ząbek czosnku (przeciśnięty)
  • 4 łyżki soku z cytryny lub białego octu winnego
  • 1/2 szklanki oleju słonecznikowego
  • 1/2 szklanki oliwy z oliwek
  • pieprz
  • ok. łyżeczka cukru (do smaku)
Zacznijmy od przygotowania sosu. Utrzeć łyżką musztardę, anchis i czosnek na gładką masę, doprawić lekko pieprzem. Małą trzepaczką lub w szczelnie zamkniętym słoiku, mocno potrząsając, ubijamy masę z octem winnym. W czasie ubijania, po trochu dodawać olej słonecznikowy a potem oliwę z oliwek. Ubijać na gładką, gęstą masę. Spróbujcie sosu, czy wam smakuje i ewentualnie odrobinę doprawcie go pod swój gust ale ten jest pyszny.

Ziemniaki wrzucamy do gorącej wody i na małym ogniu gotujemy ok.15 min aż zmiękną.Odlewamy wodę, skrapiamy odrobiną octu winnego i oliwy z oliwek oraz przygotowanym sosem.
Na dużym talerzu, półmisku, układamy poszarpaną sałatę, na niej pomidory pokrojone w ćwiartki, ogórki, paprykę, fasolkę szparagową i ziemniaki.
Na wierzchu jajka pokrojone na ćwiartki, oliwki, tuńczyka i anchois. Polewamy przygotowanym sosem.
Można podawać z czosnkowymi grzankami ale sama sałatka też smakuje wyśmienicie. 





przepis pochodzi z książki "Wyśmienita kuchnia francuska" Carol Clements, Elizabeth Wolf-Cohen

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz