wtorek, 17 września 2013

Kluski kładzione - babcine jedzonko

Kluski kładzione, danie , które przypomina mi smaki dzieciństwa, takie babcine, smaczne jedzonko. Uwielbiam je z różnymi dodatkami ale też same, odsmażane na masełku, z chrupiącą skórką. Robi się je szybko, łatwo a to wielka zaleta, szczególnie, kiedy nie mamy zbyt wiele czasu na przygotowanie posiłku. Przepis na te kluseczki znalazłam w Kuchni Polskiej, książce, która kupiłam jako młoda mężatka, początkująca, bardzo nieudolnie, w dziedzinie gotowania. Poradziłam sobie z nimi już wtedy więc jestem pewna, że poradzi sobie z nimi każdy. A smakują ...pysznie, po prostu.



SKŁADNIKI ( dla 2-3 osób)
  • 40 dkg mąki pszennej
  • 2 jajka
  • pół łyżeczki soli
  • woda
Mąkę przesiać do miski, dodać jajka, sól i dolewając po troszku wody mieszamy starannie ciasto na gładką, niezbyt gęstą masę. Ilość wody zależy od gęstości ciasta, dodajmy jej po trochu, w miarę potrzeby. Ciasto powinno dać się łatwo nabierać łyżką. W czasie wyrabiania wybijać ciasto mocno łyżką aby wtłoczyć jak najwięcej powietrza, kluski będą wtedy pulchniejsze.
W dużym garnku gotujemy posoloną wodę. Ciasto nabieramy metalową łyżką maczaną w wodzie. Podłużne, ok. 1/3 łyżki, kluseczki wkładamy do gotującej wody, delikatnie mieszamy, żeby oderwały się od dna i  gotujemy ok.2 min, do wypłynięcia. Wybieramy łyżką cedzakową i odsączamy na durszlaku.


Wykładamy na talerz i podajemy np. polane roztopionym masłem i przyrumienioną na suchej patelni bułką tartą. Ja wolę wersję "na bogato". Smażę cebulkę z boczkiem i pokrojoną na kawałki, ulubioną kiełbasą. Taką omastą (uwielbiam to słowo, pachnie babcinym jedzonkiem) polewamy kluski, na wierzch można pokruszyć twaróg. Ja tak robię, to wersja dla fanów twarogu do których należę. Smacznego!





przepis na kluski pochodzi z książki "Kuchnia Polska" wydanie XXVIII poprawione i uzupełnione

3 komentarze:

  1. jak zobaczyłam ten przepis,to od razu wiedziałam,ze to zrobię...i nie zawiodłam się,to rzeczywiście smak dzieciństwa...nigdy nie jadłam z serem...teraz spróbowałam i naprawdę bardzo dobre...dzięki za przypomnienie-basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że smakowało, polecam się na przyszłość!

      Usuń
  2. Ja do ciasta na kluski dodaję łyżeczke oleju lub oliwy ;kluski sa pulchne i nie zbite, kleiste.Proszę spróbować .Podobnie dodaję do klusek z tartych surowych ziemniaków.

    OdpowiedzUsuń